Începem prin a spune că există mai multe tipuri de filtre de particule pentru motoarele diesel (filtre DPF). Aceste filtre captează particulele din galeria de evacuare, îndeplinind un rol important în filtrarea și evacuarea gazelor rezultate în urma arderilor din motor.
Aceste particule sunt niște aerosoli cu grosimea maximă aproximativ egală cu cea a unui fir de păr. Acestea, deși au dimensiuni atât de mici, trebuie filtrate deoarece sunt printre cele mai nocive substanțe cancerigene, fiind incluse de Organizația Mondială a Sănătății pe lista celor mai periculoși poluanți ce pot fi găsiți în aerul pe care îl respirăm. Prin urmare, aceste particule pot pătrunde ușor în căile respiratorii și apoi în sânge, provocând diverse afecțiuni. Sunt la fel de nocive precum fumul de țigară.
În funcție de tip, unele filtre ard aceste particule crescând în mod controlat temperatura gazelor evacuate de motor, în timp ce altele le ard folosindu-se de un catalizator. Important de știut este și faptul că în funcție de autoturism, filtrul de particule pentru motoare diesel are o anumită capacitate de regenerare, durata sa de viață fiind exprimată printr-un număr de kilometri ce pot fi parcurși cu acel filtru.
Când arderea respectivă nu poate avea loc, filtrul începe să acumuleze particule și declanșează aprinderea martorului specific în bord și implicit procesul de regenerare.
Regenerarea filtrului DPF constă într-o curățare ce dureză aproximativ 20 de minute și care nu trebuie întreruptă. ATENȚIE: Procesul de regenerare nu poate fi efectuat în regim de trafic urban, întrucât este necesară rularea cu viteză constantă de minimum 50 de kilometri pe oră, la o turație de cel puțin 2500 de rotații pe minut. Aceste valori diferă de la o mașină la alta, iar valorile specifice fiecărei mașini pot fi găsite în manualul de utilizare al respectivei mașini.
Dacă mașina trece totuși prin mai multe încercări regenerare fără succes (întrerupte), filtrul va avea nevoie de o curățare specială. În cel mai grav caz, dacă adună prea multe particule, filtru se poate defecta, situație în care o curățare ar putea să nu mai fie suficientă pentru a readuce filtrul la capacitatea optimă de funcționare. În acest caz, filtrul va trebui schimbat, nu anulat. Pe lângă faptul că ne pun în pericol sănătatea, mașinile diesel care circulă cu filtrul DPF anulat nu vor mai putea trece inspecția tehnică periodică (ITP).
Când regenerarea filtrului diesel nu mai este posibilă, vă puteți confrunta cu următoarele situații:
Lucrările de curățare a filtrelor DPF beneficiază de o garanție de 12 luni.
Curățarea filtrelor de particule diesel este realizată automat, utilizând un aparat profesional. Procesul de curățare DPF include următorii pași: