De ce este important filtrul de particule pentru motoarele diesel (filtrul DPF)?

Începem prin a spune că există mai multe tipuri de filtre de particule pentru motoarele diesel (filtre DPF). Aceste filtre captează particulele din galeria de evacuare, îndeplinind un rol important în filtrarea și evacuarea gazelor rezultate în urma arderilor din motor.

Ce sunt “particulele diesel”?

Aceste particule sunt niște aerosoli cu grosimea maximă aproximativ egală cu cea a unui fir de păr. Acestea, deși au dimensiuni atât de mici, trebuie filtrate deoarece sunt printre cele mai nocive substanțe cancerigene, fiind incluse de Organizația Mondială a Sănătății pe lista celor mai periculoși poluanți ce pot fi găsiți în aerul pe care îl respirăm. Prin urmare, aceste particule pot pătrunde ușor în căile respiratorii și apoi în sânge, provocând diverse afecțiuni. Sunt la fel de nocive precum fumul de țigară.

Cum funcționează filtrul DPF?

În funcție de tip, unele filtre ard aceste particule crescând în mod controlat temperatura gazelor evacuate de motor, în timp ce altele le ard folosindu-se de un catalizator. Important de știut este și faptul că în funcție de autoturism, filtrul de particule pentru motoare diesel are o anumită capacitate de regenerare, durata sa de viață fiind exprimată printr-un număr de kilometri ce pot fi parcurși cu acel filtru.
Când arderea respectivă nu poate avea loc, filtrul începe să acumuleze particule și declanșează aprinderea martorului specific în bord și implicit procesul de regenerare.

Regenerarea filtrului DPF

Regenerarea filtrului DPF constă într-o curățare ce dureză aproximativ 20 de minute și care nu trebuie întreruptă. ATENȚIE: Procesul de regenerare nu poate fi efectuat în regim de trafic urban, întrucât este necesară rularea cu viteză constantă de minimum 50 de kilometri pe oră, la o turație de cel puțin 2500 de rotații pe minut. Aceste valori diferă de la o mașină la alta, iar valorile specifice fiecărei mașini pot fi găsite în manualul de utilizare al respectivei mașini.

DPF on/ DPF off

Dacă mașina trece totuși prin mai multe încercări regenerare fără succes (întrerupte), filtrul va avea nevoie de o curățare specială. În cel mai grav caz, dacă adună prea multe particule, filtru se poate defecta, situație în care o curățare ar putea să nu mai fie suficientă pentru a readuce filtrul la capacitatea optimă de funcționare. În acest caz, filtrul va trebui schimbat, nu anulat. Pe lângă faptul că ne pun în pericol sănătatea, mașinile diesel care circulă cu filtrul DPF anulat nu vor mai putea trece inspecția tehnică periodică (ITP).

Ce se întâmplă dacă filtrul DPF se înfundă și nu se mai regenerează?

Când regenerarea filtrului diesel nu mai este posibilă, vă puteți confrunta cu următoarele situații:

  • Este afectată funcționarea optimă a sistemului de injecție. Prin urmare, scade puterea generată.
  • Se poate defecta turbina, ca urmare a contrapresiunii rezultate în galeria de evacuare.
  • Mașina nu mai respectă normele de poluare pentru care autovehiculul a fost omologat.

De ce se înfundă filtrul DPF?

  • Regenerarea nu s-a efectuat la intervale optim. Cest lucru se întâmplă, de obicei, atunci când se conduce preponderent în regim urban, pentru perioade îndelungate.
  • Turbosuflanta nu funcționează în parametrii optimi.
  • Sistemul de injecție nu funcționează în parametrii optimi.
  • Supapa EGR este blocată.
  • Uleiul de motor utilizat nu este conform cu cerințele producătorului auto pentru autovehiculul respectiv.
  • Carburantul utilizat nu îndeplinește normele minime de calitate recomandate pentru autovehicul.

Garanție

Lucrările de curățare a filtrelor DPF beneficiază de o garanție de 12 luni.

Ce presupune curățarea unui filtru DPF?

Curățarea filtrelor de particule diesel este realizată automat, utilizând un aparat profesional. Procesul de curățare DPF include următorii pași:

  • Diagnoză.
  • Demontare.
  • Curățare.
  • Montare.
  • Testare.
© Copyright 2019 Turbo9